Vypracované otázky z predmetu: Žurnalistická fotografia 1
1) Podstata svetelného žiarenia: Svetlo – žiarenie, na ktoré je citlivé naše oko. V intervale dĺžok (400,700)nm. Podľa vlnovej dĺžky: a) Modré (400 - 500)nm
b) Zelené (500 - 600)nm
c) Červené (600 - 700)nm
400nm - ultrafialové žiarenie
700nm – infračervené žiarenie
Merania svetla expozimetrom:
2) Zdroje a receptory žiarenia: Teplota chromatičnosti: veličina, ktorá určuje spektrálne zloženie odpovedajúce určitej teplote.
Zdroje žiarenia: a) Prírodné – slnko
b) Umelé – žiarovka, vývojka
Slnko: zdrojom slnečnej energie sú termonukleárne reakcie, pri ktorých sa vodík mení na hélium.
Zábleskové osvetlenie (vývojka): vývojková trubica je naplnená xenónom, ku ktorému je privádzaný jednosmerný prúd vysokého napätia. Xenón prejde do plazmatického stavu, keď sa vráti späť vzniká žiarenie.
Laser: založený na zosilnenej stimulácii fotónov, respektíve elektrónov, na strany rubínu je nanesené Ag , vzniknú zrkadlá, na ne zasvietil monochromatickým svetlom => červené svetlo; fotóny prešli ku zrkadlu, odrazili sa a išli oproti pôvodnému smeru – interferencia; ďalším odrazom bolo svetlo zosilnené.
Žiarovka: ak prechádza el. prúd vákuom žiarovky, mení sa el. energia na teplo. Vplyvom tepla sa vlákno rozžeraví a vzniká svetlo.
3) Osvetlenie:
a) Ateliérové: používajú sa bleskové svietidlá a žiarovkové lampy.
b) Denné: smer aj skutočná farba sa počas dňa mení, na poludnie má priame slnečné svetlo približne rovnaké zastúpenie všetkých vlnových dĺžok, ráno alebo večer menej kratších vlnových dĺžok
4) Ľudské oko: je spojením zobrazovacieho systému s receptorom, kt. transformuje priestorovo modulovanú energiu na sled nervových signálov, spracovaných centrálnou nervovou sústavou a psychikou človeka. Zloženie: predná komora, dúhovka, rohovka, sklovec, zrenica, očná šošovka, akomodačné svaly, sietnica- na nej sa vytvára obraz, ktorý je prevrátený a zmenšený (čapíky - vidíme farebne, tyčinky - vidíme čierno-bielo)
Akomodácia: schopnosť oka zobrazovať predmety ležiace v rôznej predmetovej vzdialenosti v rovnakej obrazovej vzdialenosti
Adaptácia: prispôsobovanie sa oka zmene jasu predmetu, tak že dúhovka mení otvor zrenici
5) Základné časti a princíp fotografického prístroja
Hľadáčik: a) priezorový: fotograf sa priamo pozerá na objekt (nie je veľmi presný)
b) reflexný (zrkadlový): zrkadlo odráža na matnicu svetlo prechádzajúce
objektívom
Objektív: časť fotografického prístroja, v ktorom sú kombinované optické prvky
šošovky (spojky, rozptylky), prípadne zrkadlá tak, aby výsledný efekt bol
spojný
Ohnisková vzdialenosť: vzdialenosť objektívu od filmu, jej správnym nastavením sa
získa dobre zaostrený obraz vzdialeného objektu
Clona: okrem systému na zaostrenie existuje v objektíve systém, kt. mení veľkosť
otvoru clony objektívu. Lacnejšie prístroje- v nich ovládač clony môže
presúvať v zadnej časti objektívu kovový pásik s otvormi rôznej veľkosti.
Dokonalejšie prístroje majú sériu kovových lamiel- irisový kôš, ktorým je
regulovaný otvor clony. Používa sa stupnica clonových čísel- F. Čím je vyššie
číslo F, tým je menší otvor.
Uzávierka: umožňuje prechod svetla k filmu a jeho rovnomerné osvetlenie
v expozičnom čase
a) centrálna: sa skladá z tenkých kovových lamiel, kt. sa pomocou ovládacieho
mechanizmu otvárajú a zatvárajú
b) štrbinová: sa skladá z dvoch roletiek, kt. sa pohybujú za sebou nad povrchom filmu
a štrbina medzi nimi umožňuje svetlu exponovať film
Typy fotografických prístrojov (FP):
a) fot. prístroje formátu 110
b) fot. prístroje formátu 126
c) diskové fot. prístroje
d) FP pre okamžitú fotografiu
e) Jednoduché FP 35mm formátu s priezorovým hľadáčikom
f) automatické FP 35mm formátu s priezorovým hľadáčikom
g) jednooké zrkadlovky 35mm formátu s ručným ovládaním
h) moderné jednooké zrkadlovky 35mm formátu
i) FP na zvitkové filmy
j) FP nového vzhľadu
k) FP odolné proti poveternostným vplyvom a vodotesné
l) panoramatické FP
m) FP Leica (séria M)
n) elektronické still video prístroje
6) Druhy objektívov a ich základné zloženie
a) širokouhlý : objektív s 28mm ohniskovou vzdialenosťou ma širší uhol záberu ako štandardný 50mmobjektív. Rozširuje plochu záberu a umožňuje zachytiť viacej objektov vo všetkých rozmeroch. Vhodný pri fotení krajiniek
b) štandardný : na jednookých zrkadlovkách 35mm formátu má OV 55mm. Má
podobný zorný uhol, zväčšenie a perspektívu ako ľudské oko
c) teleobjektív: dlhé ohniskové vzdialenosti, sú určené na fotenie vzdialených
objektov- približujú ich. Splošťujú perspektívu tým, že objekty
v rôznych rovinách sú v nich akoby blízko pri sebe
d) objektívy typu „rybie oko“: vytvárajú kruhové obrazové pole, na filme sa z neho na
vytvorenie obrazu využíva obvykle iba časť- pravouhlý
výsek zo stredu kruhu
Hĺbka ostrosti: oblasť dobrého zaostrenia, vzdialenosť medzi najbližším
a najvzdialenejším bodom, ktoré sú v obraze zaznamenané ostro. Čím
bližšie je k prístroju objekt, na kt. je zaostrené, tým menšia je hĺbka
ostrosti.
7) Druhy filtrov a ich tvorivé využitie
Filter: okrúhle nadstavce, kt. sa nasadia na závit v prednej časti objektívu
a) neutrálne: neovplyvňujú farby obrazu, ale znižujú intenzitu svetla vstupujúceho do
objektívu, umožňujú fotografovať aj pri jasnom osvetlení s veľkým otvorom clony
alebo na citlivý film, používajú sa pri fotení pohybu
b) polarizačné: prepúšťa iba svetlo kmitajúce v určitej rovine, používa sa pri fotení
objektom za sklom
1) filtre pre čiernobielu fotku: spôsob akým sú farby objektu zobrazené na ČB filme,
môže ovplyvniť farebný filter na objektíve. Sú z farebného skla, fólie z plastu alebo
tenkých plátkov želatíny. Používajú sa na zvýraznenie rozdielu medzi svetlými
farbami a bielou. Ak chceme dosiahnuť prehĺbenie tónu určitej farby, mali by sme
fotiť cez filter doplnkovej farby k tejto farbe. Svetlejší farebný tón sa dosiahne
použitím filtra rovnakej farby.
2) filtre pre farebnú fotografiu:
a) konverzné: umožňujú snímať pri umelom osvetlení na film s farebnou citlivosťou
pre denné svetlo a naopak
b) kompenzačné: sú na mierne oteplenie alebo ochladenie farieb v obraze, sú
dôležité pri okamžitej fotke, napr. pri fotení potravín, striebra alebo skla
8) Prostredie
a, priepustné: priehľadné (oko)
nepriehľadné
b, nepriepustné: svetlo ním neprejde
1, homogénne: prepúšťa svetlo rovnomerne
2, izotropné: prepúšťa svetlo rovnakým smerom
3
Vzduch 1
3
H2O
9) Optické zobrazenie - účelom je vytvoriť obraz predmetu, uskutočňuje sa pomocou
OPTICKÉHO SYSÉMU: sústava optických prvkov
Optická os: spojnica stredov guľových rozhraní
SKUTOČNÝ OBRAZ: ak sú zväzky lúčov zbiehavé, zbiehajú sa do skutočných
zodpovedajúcich bodov obrazu
NESKUTOČNÝ OBRAZ: ak sú zväzky lúčov rozbiehavé, vystupujú zdanlivo z iných
bodov pred sústavou
F
šošovka
y = fy/x
F
rozptylka
10) Fotochemická vrstva –
Vlastnosti fotografickej vrstvy sú dané – gradáciou
- fotografickou pružnosťou
- obecnou alebo spektrálnou citlivosťou
- rozlišovacou schopnosťou
- zrnitosťou
Idealizovaná senziometrická charakteristika negatívnej vrstvy, prírastok denzity (sčernenia) je priamo úmerný prírastku logaritmu H medzi 3 a 4, 1 a 2 – oblasť šedého závoja, 2 a 3 je podosvit, 4 a 5 je preosvit. Po dosiahnutí maxima sčernania (5) denzita klesá – oblasť solarizácie. Dá sa potlačiť prísadou KNO2.
Gradačná vlastnosť – schopnosť emulzie prevádzať rozsah jasu predlohy do tonality obrazu.
11) Fotografický proces, negatív a pozitív
Vznik latentného obrazu:
1) Elektrónkový – energia gama, ktorá ide zo zväčšovacieho prístroja osvetlí papier a uvolní sa elektrón
2) Iónový katión striebra sa spojuje s uvoľneným striebrom na azóm metabolického striebra, ktoré je v zhlukoch, pôsobí ako katalizátor.
Zložky čierno – bieleho fotografického materiálu: Halogény striebra, želatína, senzibilátory, stabilizátory, antihalačné látky, antistatické prostriedky, potvrdzovač, konzervadlá, namáčadlá a podkladový materiál.
Vývojka: Roztok vhodných látok – používa sa k vyvolávaniu rôznych druhov fotografických citlivých materiálov. Zloženie: vyvolávač, konzervačná zložka, alkália, protizávojová zložka, špeciálna zložka, voda ako rozpúšťadlo.
Chemické vyvolávanie – redukuje sa striebro
Ustálovač: roztok na rozpustenie halogenidu striebra, ktorý zostal po vyvolávaní.
Ustálovanie: odstránenie halogenidov striebra, ktoré po vyvolávaní zostali nezmenené na fotografickej vrstve.
12) Čiernobiela fotografia
Čiernobiely film: žltkastý alebo sivý povrch filmu tvorí svetlocitlivá vrstva emulzia halogenidov Ag. Táto emulzia sa skladá z bezfarebných zlúčenín Ag a K. Pri exponovaní svetlom sa indukujú zmeny v kryštálikoch halogenidu. Emulzia potom v sebe ukrýva latentný obraz, kt. treba chrániť pred svetlom až do vyvolania
Voľba čiernobielého filmu: musíme sa rozhodnúť pre určitú citlivosť ISO. Čím je film citlivejší, tým má väčšiu zrnitosť. Líšia sa aj kontrastom. Vysokocitlivé filmy (ISO 1000) sú vhodné na fotenie z ruky v miestnosti bez blesku, tiež umožňuje používať dlhý objektív pri krátkych expozičných časoch.
Zhotovenie Č-B fotiek:
1, pri svetle Aladinovej lampy dáme fot. papier na platňu zväčšovacieho prístroja
2, položte negatívy citlivou vrstvou na papier a prikryte ich tabuľkou čistého skla. Odsuňte červený papier a exponujte
3, po 5. sekundách zakryte polovicu papiera nepriehľadným kartónom a exponujte 5s. Exponovaný papier spracujte bežným spôsobom
4, Misku s vývojkou nahnite mierne dopredu a vložte papier exponovanou stranou nadol
5, Misku do pôvodnej polohy, aby vývojka pokryla papier. otočte papier a misku pohybujte
6, po uplynutí času potrebného na vyvolanie fotografiu z misky vyberieme pinzetou
7, Vývojku nechajme odkvapkať a fotku dajte do prerušovaného kúpeľa expon. stranou nadol
8, Pinzetou fotku jemne oplachujte 5-10s. Vyberte ju z kúpeľa a nechajte odkvapkať
9, Fotku dajte do ustáľovača a pohybujte ňou prvých 15-20 s. Po 1. minúte rozsvietime svetlo a pozrieme fotku
10, Po ustálení fotku vyperte pod tečúcou vodou a vysušte
Komentáre
diiik